blog

Auto in Duitsland kopen: ‘Fijn’ of ‘Nein’?

De aanschaf van een nieuwe auto is voor bijna elke Nederlander een behoorlijke opgave. We willen namelijk allemaal in een zo goed en mooi mogelijke auto rijden voor zo weinig mogelijk geld.

Om er zeker van te zijn dat we de juiste prijs betalen gebeurt het steeds vaker dat we bij de buren terecht komen voor het kopen van een auto. Wij zijn er voor je ingedoken en hebben de voor- en nadelen van het kopen van een auto uit Duitsland voor je op een rijtje gezet.

Financieel voordeel

De reden voor de aanschaf van een auto uit Duitsland is bijna in alle gevallen financieel gegrond. De aanschaf van een auto uit Duitsland levert vaak een financieel voordeel op en dat heeft 2 hoofdoorzaken. Belangrijkste is dat Duitsland als land de meeste auto produceert in Europa, waardoor de markt vele malen groter is dan in Nederland. De simpele werking van meer aanbod en daardoor meer concurrentie wat leidt tot een lagere prijs is hier zeker van toepassing en veroorzaakt een prijsverschil in aanschafwaarde van dezelfde auto tussen Nederland en Duitsland.

Naast de vaak lagere aanschafwaarde in Duitsland komt er ook nog een belastingvoordeel bij. Voor nieuwe auto’s in Nederland betaal je 100% BPM, terwijl je bij een vergelijkbare auto geïmporteerd uit Duitsland aanzienlijk minder betaald. Dit verschil kan zelfs oplopen tot maar liefst 50%!

Auto Importeren en registratie

Het grootste nadeel van het kopen in Duitsland is het administratieve gedeelte. De goedkoopste optie is het zelf regelen. Wanneer je hier voor kiest, dien je er wel op te letten dat je alle nodige papieren van de verkoper krijgt uit Duitsland. Je nieuwe auto mag je tot aan de grens met Nederland rijden, hierna kun je hem alleen nog op een trailer vervoeren, totdat al het papierwerk geregeld is door de RDW en de Belastingdienst.

De papieren die je uit Duitsland moet meenemen na aankoop van je nieuwe auto zijn de keuringspapieren vergelijkbaar met onze APK en in Duitsland “Haupt Untersuhung” genoemd. Ook dien je papieren met betrekking tot de controle van de uitlaat emissie mee te nemen, dit heet in Duitsland Abgas Untersuchung. Tot slot is er nog de Fahrzeugbrief met daarop alle data van de auto. In de meeste gevallen beschikt de auto over een Certificaat van Overeenstemming, wat zoveel wil zeggen dat de auto ook in Nederland geaccepteerd wordt als legitiem vervoersmiddel.

Voordat je naar de RDW kunt om de auto te laten controleren zul je een eendagskenteken aan moeten vragen via dezelfde RDW. Let wel op dat hieraan kosten zijn verbonden en deze keuring lost staat van de Apk-keuring die de auto dient te ondergaan.

Wanneer je auto gekeurd is door de RDW kun je een kentekenbewijs aanvragen. Deze wordt pas in behandeling genomen nadat de BPM is betaald.

Het doen van aangifte van BPM kan via de website van de belastingdienst, maar wordt sterk afgeraden, omdat dit nogal een gecompliceerd proces is. Er zijn gelukkig derden zoals bijvoorbeeld autotelex.nl die dit proces vereenvoudigen en waarbij je makkelijk tegen een relatief kleine vergoeding je BPM-aangifte kunt doen.

Daarnaast is het van belang dat je de auto na import direct verzekerd. Zorg dat je niet onnodig teveel betaalt en ga eerst autoverzekeringen vergelijken. Zo vind je de verzekeraar met de laagste premie voor je geïmporteerde auto.

Is de administratieve rompslomp het wel waard?

Wanneer je er voor kiest om het gehele proces zelf te doorlopen is de kans op meer financieel voordeel aanzienlijk groter, maar dien je wel voorbereid te zijn op een relatief lang en bureaucratisch proces. Er zijn meerdere bedrijven op de markt die gespecialiseerd zijn in het invoeren van auto’s voor particulieren die je al deze zorg uit handen nemen. Om er zeker van te zijn en te controleren dat het de moeite waard is om dit proces te doorlopen, raden wij het je aan om uit te rekenen wat het onder aan de streep oplevert. Dit kun je doen door onder andere gebruik te maken van diverse online BPM calculators die je hierbij kunnen helpen.

Fijn of Nein?

Het nadeel aan het kopen van een auto in Duitsland is dat er niet zoals bij ons een Nationale Auto Pas is en de historie dus enigszins lastig is na te trekken. Een ander ding wat vaak over het hoofd wordt gezien is garantie. Mocht je een auto uit Duitsland halen uit een stad die relatief ver weg is, loop je het risico in sommige gevallen dat je al door de garantie kilometers heen bent, voordat je bij de grens aangekomen bent.

Al met al zeggen wij tegen het importeren van een auto absoluut geen ‘nein’. Wij zouden het niet aanbevelen om het gehele proces zelf te doorlopen, maar gebruik te maken van de bemiddelingspartijen die er zijn. Mochten de kosten van de bemiddeling tegen het financiële voordeel van de aanschaf in Duitsland opwegen, wat vaak het geval is, dan kunnen wij het iedereen aanbevelen en is een auto uit Duitsland importeren zeker fijn!